keskiviikko 28. helmikuuta 2018

Viimeistelty linjasto etenee päätöksentekoon

Asukasvuorovaikutuksessa ollutta Pohjois-Espoon ja Leppävaaran linjastoluonnosta on viimeistelty eri vuorovaikutuskanavien kautta tulleiden palautteiden pohjalta.

Keskeisin muutos aiemmin esitettyyn linjastoluonnokseen nähden on runkolinjan 200 jatkaminen Jorvista Espoon keskukseen. Linja tarjoaa muutosken myötä sujuvan ja tiheän yhteyden Leppävaaran ja Espoon keskuksen välille. Linjojen 244(K) ja 245 käyttäjillä on mahdollisuus vaihtaa runkolinjaan Lommilassa matkoilla Jorvin, Viherlaakson ja Karakallion suuntaan.

Runkolinjan 200 reitti Elielinaukiolta Leppävaaran kautta Espoon keskukseen.
Runkolinjan 200 päätepysäkin siirtymisen myötä linjoille 227 ja 566 tehdään myös muutoksia. Linjan 227 päätepysäkki siirtyy Espoon keskuksesta Jorviin. Muutoksella tarjotaan Leppävaarasta yhteys Jorvin sairaalan pihaan. Linjalle 566 perustetaan V-variantti, joka siirtyy ajamaan Kehä III:lta Järvenperän kautta tarjoten linjan 582 kanssa palvelua Järvenperän ja Espoon keskuksen välille. V-variantilla korvataan ruuhkasuunnissa Myllykylän ja Espoon keskuksen väliltä linjan 227 reittimuutoksen myötä poistuvaa palvelua. Linja 566V liikennöi aamuisin Martinlaaksosta Espoon keskukseen Järvenperän kautta tarjoten linjan 582 kanssa tiheän yhteyden Järvenperästä ja Myllykylästä Espoon keskukseen. Espoon keskuksesta Martinlaaksoon linja liikennöi aamuisin nykyistä reittiään Kehä III:a pitkin. Iltapäivisin 566V liikennöi Espoon keskuksesta Martinlaaksoon Järvenperän kautta, ja Martinlaaksosta Espoon keskukseen ajetaan linjan 566 nykyistä reittiä Koskelosta Kehä III:a pitkin Espoon keskukseen.

Linjan 227 reitti ja reittimuutokset nykytilanteeseen verrattuna.

Linja 566 ja linjan uusi variantti 566V.
Pienkalustolinjalle 225 tehdään reittimuutos, jotta Viherlaaksonrantaan saadaan tarjottua lähibussipalvelua. Linja kulkee Viherlaaksonrannan ja Karakallion kautta tarjoten lähipalvelua arkisin noin tunnin välein Viherlaaksonrannasta Viherlaakson ja Karakallion lähipalveluhin sekä Leppävaaraan.

Linjan 225(K) uusi reitti Viherlaakson kautta.
Linjan 244 joka toinen vuoro ajetaan K-varianttina Brobackantien ja Heinästien kautta myös muulloin kuin Nuuksion koulun aikataulujen mukaan. K-reitillä tarjotaan joukkoliikennepalvelu kokopäiväisesti Heinästielle ja Brobackantielle.

Joka toinen linjan 244 vuoro ajetaan K-varianttina Brobackan ja Heinästien kautta.
Viimeistellystä linjastoluonnoksesta löytyy tämän linkin takaa pdf-muotoinen kartta, jossa linjoja voi tarkastella yksittäin.

Viimeistelty linjasto

HSL:n hallitus tutustui linjastoluonnokseen hallituksen iltakoulussa 7.2.2018. Maanantaina 26.2.2018 viimeisteltyä linjastosuunnitelmaa esiteltiin Espoon konsernijaoston kokouksessa. Linjastosta päätetään HSL:n hallituksen käsittelyssä tiistaina 6.3.2018.

17 kommenttia:

  1. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Linja 566V on todella huono idea! Linjalla 582 matka Espoon keskukseen on tolkuttoman pitkä eikä kukaan täysjärkinen käytä 582 jos haluaa Niipperistä Espoon keskukseen, 566 on ollut ainoa vaihtoehto! Se että 566 alkaa kiertää Järvenperän kautta tarkoittaa että kannattaa siirtyä henkilöauton käyttöön, kiitosta vaan! Miettikää vielä!!!

      Poista
    2. 566V: Espoon keskus-Järvenperä-Koskelo-Myyrmäki.as-Martinlaakso.as
      566: Espoon keskus-Koskelo-Myyrmäki.as-Martinlaakso.as
      Turha kommentti!

      Poista
    3. 566 ei mene Järvenperän kautta vaan 566V!

      Poista
    4. En tarkoittanut sitä, mutta jos 566V alkaa kiertämään aamuisin, työmatka pitenee paljon monilla... 566 ei kulje aamuisin enää nykyistä reittiään..

      Poista
  2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  3. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei ollenkaan hyvä idea että 227 menee Jorviin. Asiointimatkat Espoon keskukseen hankaloituu kun päiväsaikaan kulkee enää vaan 582.
      En ymmärrä linjan 200 tarkoitusta Espoon keskuksen ja Helsingin välillä. Se kulkee rautatien rinnalla ja kohteita jotka eivät ole Bembölen ja Jorvin välilä palvelee juna paremmin. Alkuperäinen muutosesitys jossa 200 menee Jorviin ja 227 säilyttää nykyisen reittinsä on parempi.

      Poista
  4. Tehkää vielä linja Niipperintietä (Juvankartanon kautta) Matinkylään/Isoon Omenaan, se puuttuu ja sille olisi todellakin tarvetta!

    VastaaPoista
  5. No.. voithan sinä mennä ensin 134 tai 136 Espoon Keskus ja sieltä vaihtaa 582:seen, jolla menet Niipperiin! :)

    VastaaPoista
  6. Tai 532:sella Leppävaaran ja sieltä sitten vaihdat 239 tai 236:seen! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. 239 ei tule meidän läheltä, mutta vaihdon tiedän, mutta aina ei viitsi lähteä vaihtamaan ja muutenkin tää pohjois-espoon liikenne on ihan surkeassa tilanteessa! Et itse taida täältä päin olla kommenttiesi perusteella, tiedän vaihdot ja muut matkavaohtoehdot, kohta 15 vuotta Niipperistä matkustaneena alkaa jaksaminen mennä totaalisesti!

      Poista
  7. Tai 533:sella Järvenperään ja sieltä vaihdat 321:seen tai 582:seen :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
    2. Korjaus edelliseen* Voi kun noin monta bussia tulisikin meille mutta 321,239 ja 345 eivät tule läheltä.. :(

      Poista
  8. Miksi 214 menee aina karakallion läpi? Sieltähän menee jatkossa vähintään 10min välein se 200 linja + muut, mutta 214 menee harvemmin laaksolahdesta. Jos 214 menee jatkossa aina karakallion kautta, niin kestää kauemmin päästä turuntielle laaksolahdesta, mikä on ainakin meidän perheelle huonompi tilanne. Ja muutenkin matka-aika pitenee leppävaaraan. Eikö tätä voisi optimoida paremmin laaksolahtelaisille?

    VastaaPoista
  9. Ihan saatanan paska linjastosuunnitelma!!! Runkolinja 200 on perseestä!!! Paskon kaikki runkolinjan 200 bussit T. PVL JA ISIS

    VastaaPoista