perjantai 22. joulukuuta 2017

Linjastosuunnitelman asukasillat Espoon keskuksessa ja Leppävaarassa

Pohjois-Espoon ja Leppävaaran linjastosuunnitelmaan liittyen järjestetään kaksi asukasiltaa, joissa alueen asukkailla ja alueella työskentelevillä on mahdollisuus kommentoida linjastosuunnitelmaa ja keskustella luonnoksesta HSL:n edustajien kanssa. Asukastilaisuudet järjestetään keskiviikkona 10.1 Espoon keskuksessa ja torstaina 11.1 Leppävaarassa.

Asukastilaisuudet

  • ke 10.1.2018 klo 17-19, Kuninkaantien lukio, Kaivomestarinniitty 2, Espoo
  • to 11.1.2018 klo 16-18, Laurea ammattikorkeakoulu, Vanha Maantie 9, Espoo

Tervetuloa asukastilaisuuksiin kuulemaan ja keskustelemaan Pohjois-Espoon ja Leppävaaran linjastosuunnitelmasta!


5 kommenttia:

  1. Keskustelut on käyty ja HSL pohtii, mitä meinaa tehdä. Viimeiset ajatukset, mitä tilaisuudesta jäi, oli aika tyhjä. Muuta uutta tietoa ei tullut kuin se, että koko Pohjois-Espoon alueelta on saatu 3700 vastausta ja 20 000 pistettä kartoille, joista piirretty nuorten HSL:ten toimesta reittejä kartalle. Mitenkähän on alustavat tiedustelut ja tutkimukset asukkaiden elämänpiiristä onnistuneet linjastosuunnitelman taustalla, kun yksittäisen linjan (238) osalta on muutamassa viikossa saatu lähes 1700 ääntä aiottua lakkauttamista vastaan? Taustaa vasten ei ole sinällään ihme, että on tultu johtopäätökseen, johon on tultu. Keskustelussa kävi myös ilmi, että Etelä-Espoon metrohanketta ei saa nostaa esille, kun puhutaan Pohjois-Espoon lakkautettavista linjoista. Vaikka kuinka alueet olisivat resurssoitu omiksi alueikseen, niin ei voi olla esittämättä kysymystä, että jos esim.linjan 238 kehittämiseen taikka nykyiseen ylläpitoon ei ole resursseja, (mutta korvaavan linjan perustamiseen kyllä, joka kulkee vielä vartin välein alueelle, jossa palvelut taikka mitkään muutkaan eivät po alueen asukkaiden elämän tarpeita täytä) niin missä on peruste siihen, että resursseja ei ole antaa? Mihin ne sitten menevät, jos ennallaankaan ei voi pitää? Ja jos yhtenä perusteena linjan lakkauttamiselle on linjan vajaamiehitys, niin millä laskuopilla asukkaita riittää vartin välein - linjoille ja suuntaan, johon asukkaat eivät edes tahdo? Vai onko odotettavissa, että linjat lakkautetaan tyystin, kun todetaan että käyttäjiä ei ole? Laskea voisi tuolloin myös sen, millä prosenttimäärällä yksityisautoilu alueella nousee. Tähän HSL alueen asukkaat päätöksillään ajaa. Myös metroalueella, josta saadaan lähes päivittäin uutta tietoa. Milloin on käytetty vuosikymmenten vanhaa tietoa, milloin liukuportaat menevät väärään suuntaan ja milloin on laskettu todelliset matka-ajat reilusti alakantiin jne. Pohjois-Espoon osalta on nyt ainakin puhuttu, tuotu epäkohtia esiin ja ilmoitettu jo hyvissä ajoin, että HSL suunnitelmien pohjalla ovat vajaat/vääristyneet asukastulostiedot. Aika näyttää, mitä HSL tiedoilla tekee. Totuus kuitenkin se, että vaikka Pohjois-Espoolaiset maksavat yhtälailla veroja kuin Etelän asukkaat, niin palvelut tulevat heikkenemään ja maksamme tästä huononnuksesta suuremman hinnan uusien vyöhykejakojen perusteella. Ja vaikka metro ei HSL:n mukaan pohjoisen liikenteeseen vaikuta, niin kovin kompuksessa ne näyttävät julkista liikennettä seuraavan että (toistaiseksi) käyttävän silmissä kulkevan.

    VastaaPoista
  2. Kun kerta runkolinja 200 on tulossa, eikö pitäisi saada myös a juna kulkemaan 10min välein ja myös saada liikkeelle espoonkaupunkirata hanke.

    VastaaPoista
  3. HSL:n pitäisi keskittyä parantamaan palveluja, ei huonontamaan....jos haluavat että käyttö lisääntyisi.
    238:lla pääsee kaupoille, illanviettoon, leffaan, kouluun, töihin..ym ...242:lla voi käydä K-kaupan postissa.

    VastaaPoista
  4. Hei, kyllä Pohjoisella Lintuvaaran tiellä pitäisi kulkea joku bussi ja samoin Uusimäessä. Nämä alueet on kokonaan motitettu. Jos ei ole autoa, miten kannat kauppakassit ja ostokset pitkät matkat ties milloin missäkin kelissä. Voisi kulkea edes kerran tunnissa pikkubussi. Silloin oltaisiin tasavertaisia muiden asukkaiden kanssa. Ja verot maksetaan silti. Toisilla monta bussia vaihtoehtona jopa.

    VastaaPoista
  5. Hei, kyllä Pohjoisella Lintuvaaran tiellä pitäisi kulkea joku bussi ja samoin Uusimäessä. Nämä alueet on kokonaan motitettu. Jos ei ole autoa, miten kannat kauppakassit ja ostokset pitkät matkat ties milloin missäkin kelissä. Voisi kulkea edes kerran tunnissa pikkubussi. Silloin oltaisiin tasavertaisia muiden asukkaiden kanssa. Ja verot maksetaan silti. Toisilla monta bussia vaihtoehtona jopa.

    VastaaPoista