torstai 23. marraskuuta 2017

Pohjois-Espoon ja Leppävaaran liikkumiskyselyn tulokset


Liikkumiskyselyyn saatiin 5.11. mennessä 3720 vastaajaa ja kartalle piirtyi yli 20 000 pistettä! Vastauksia tuli laajasti eri puolilta suunnittelualuetta, ja 1580 vastaajaa jätti myös avointa palautetta. Aineiston analysointi on paraikaa käynnissä ja ensimmäinen linjastoluonnos valmistuu lähiviikkojen aikana. Linjastoluonnos tulee kommentoitavaksi myös blogisivustolle.

Pohjois-Espoon ja Leppävaaran liikkumiskyselyyn vastanneet © OpenStreetMap
Ostos- ja asiointimatkat suuntautuvat tulosten perusteella pääasiassa suurimpiin seudullisiin aluekeskuksiin kuten Espoon keskukseen, Leppävaaraan ja Helsingin keskustaan. Myös lähikeskukset kuten Lähderanta ja Juvanmalmi ovat tärkeitä asiointipaikkoja. Linjastoluonnoksessa huomioidaan erityisesti yhteydet asuinalueen aluekeskukseen. Muihin keskuksiin yhteydet voivat olla vaihdollisia.
 
Ostos- ja asiointipaikat © OpenStreetMap
Asukasvuorovaikutuksessa esiin tulleet ja tiedossa olleet työmatkayhteydet huomioidaan linjastosuunnitelmassa. Suurimmille työpaikka-alueille järjestetään joukkoliikenneyhteys aluekeskuksista. Koulumatkayhteydet järjestetään Espoon kaupungin oppilaaksiottoalueiden perusteella. Suunnittelualueen lukioihin ja ammattikouluihin on järjestetty yhteydet suurista aluekeskuksista.


Työ- ja opiskelupaikat © OpenStreetMap
Kyselyvastausten perusteella Pohjois-Espoon ja Leppävaaran alueen joukkoliikenteen vuorovälejä ja vaihtojen toimivuutta tulisi kehittää. Suunniteltava linjasto tulee tukeutumaan vahvaan liityntäliikenteeseen, joten vaihtojen toimivuuteen kiinnitämme erityisesti huomiota. Pitkät seutulinjat ovat kalliita liikennöidä tiheillä vuoroväleillä ja laajoilla liikennöintiajoilla. Lisäksi ne ovat luotettavuudeltaan epävarmoja. Kun seutulinjoista siirrytään liityntälinjoihin, voidaan samalla kustannuksella järjestää tiheällä ja tasaisella vuorovälillä kulkevia linjoja.

 


59 kommenttia:

  1. Heinästie/ Brobackantieltä ei pääse enää töihin eikä kouluun Viheriin eikä Karakallioon. Kauppa yhteys Leppävaaraan loppuu.....viikonloppuna ei pääse edes espoon keskukseen. Asuu täälläkin ihmisiä!!!

    VastaaPoista
  2. Juu komppaan Annea. Siikajärvellä asuu ihmisiä. Ei pelkkiä Nuuksion luontoon retkeilemään tulijoita. Nyt viedään kätevä yhteys suoraan Leppävaaran palveluiden pariin. Lisäksi Helsingistä on päässyt useilla eri välineillä Leppävaaraan (linja-autot ja juna) ja siitä eteenpäin Siikajärvelle . Ymmärrän näkemyksenne Espoon keskuksen ja Helsingin raideliikenteen välillä, mutta kun ei kaikki sinne keskustaan tarvitse mennä ja sieltä sitten taas jollain välineellä eteenpäin jonnekin. Menee kyllä työliikenne entistä hankalammaksi ja huomattavasti pidemmäksi. Lisäksi voisitteko tehdä Brobackan kautta kulkeasta linjasta B-linjan. En ole koskaan ymmärtänyt tuota K-kirjainta. Onko se niin kuin Koulu? B olisi vähän niin kuin Brobacka.
    Mutta mitäs sitä tässä valittamaan, kun käsittääkseni olette jo päätöksenne tehneet.

    VastaaPoista
  3. 238 Hirvisuolta Selloon meille todella tärkeä yhteys. Koulu/työ/harrastus/asiointi sujuu sillä sukkelammin kuin millään muulla linjalla.

    VastaaPoista
  4. 238 on erittäin tärkeä linja ja miksi suotta lopettamaan? Koulumatka hidastuu paljon! Näin kasvavana nuorena joutuisin herätä aikaisemmin että ehtisin valmistautua kouluun tarpeeksi ajoissa ja kulkea aivan hirveästi aikaa vievä matka kouluun Espoon keskuksen kautta. Eihän tuossa ole mitään järkeä! Ihmisiä patistetaan kokoajan käyttämään julkista liikennettä mutta sitten tehdään näin. Täälläkin asuu ihmisiä niinkuin ylempänä sanottiin ja suututtaa moinen että työ-
    Ja koulumatkoja hankaloitetaan. Suunnattoman tyhmää.

    VastaaPoista
  5. Ai että! Jo taas on - rakennetaan koko ajan lisää ja viedään sitten liikenneyhteydet! 238 on todella tärkeä linja Karhusuo, Pitkäniitty, Nupuri, Nuuksio-alueen ihmisille. Nyt on ruuhka-aikoina bussi täynnä ja lastenvaunujen kanssa odotusaika saattaa olla 1,5h että pääsee kyytiin kun on niin ruuhkaista. Alueen koululaiset ja työliikenne käyttävät ko linjaa, Jorviin menevät paikalliset tarvitsevat yhteyttä, niin työntekijät kuin asiakkaat. Onpas todella hölmö idea, ihan suoraan sanottuna. Toivottavasti tämä EI toteudu!

    VastaaPoista
  6. Ai että! Jo taas on - rakennetaan koko ajan lisää ja viedään sitten liikenneyhteydet! 238 on todella tärkeä linja Karhusuo, Pitkäniitty, Nupuri, Nuuksio-alueen ihmisille. Nyt on ruuhka-aikoina bussi täynnä ja lastenvaunujen kanssa odotusaika saattaa olla 1,5h että pääsee kyytiin kun on niin ruuhkaista. Alueen koululaiset ja työliikenne käyttävät ko linjaa, Jorviin menevät paikalliset tarvitsevat yhteyttä, niin työntekijät kuin asiakkaat. Onpas todella hölmö idea, ihan suoraan sanottuna. Toivottavasti tämä EI toteudu!

    VastaaPoista
  7. Linjan 238 lopettaminen on todella suuri huononnus etenkin alueen nuorisolle. Jos lopettamista perustellaan lähikouluperiaatteen tukemisella, on suurella alueella Länsi-Espoota, jota linja 238 palvelee nuoria, jotka käyvät yläkoulua tai toisen asteen koulua Viherlaaksossa, Karakalliossa tai Leppävaarassa. Heille Espoon keskustan kautta koukkaaminen hidastaa koulumatkaa ja siten pidentää koulupäivää todella paljon. Myös harrastuspaikkoja on paljon Leppävaaran suunnalla.
    Linjan poisto hankaloittaisi myös monen vanhuksen elämää ja itsenäistä liikkumista.
    Länsi-Espoossa palvelut ovat muutenkin todella vähäiset ja tuntuu kummalliselta, että linjan 238 lopettamisella ollaan viemässä mahdollisuus päästä edes suht helposti Leppävaaran suunnan palvelujen pariin.

    VastaaPoista
  8. Linja 238 on todella tärkeä, sillä pääsee sairaalalle ja suoraan kauppakeskus Selloon. Kyseisen reitin varrelle rakennetaan uutta asuinaluetta. Reitin varrella on myös Leppävaaran urheilupuisto. Sinne ei taida päästä suoraan muilla linjoilla.

    VastaaPoista
  9. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  10. 238 on tärkeä linja, lapset kulkevat sillä kouluun ja itse kuljen töihin. Miksi muuttaa/lopettaa hyvin toimivaa ja tarpeellista.

    VastaaPoista
  11. Linja 238 on tärkeä yhteys Turuntien varrella oleviin palveluihin. Turuntien varrella sijaitsee esimerkiksi yksi alueen iso työllistäjä ja palveluiden tuottaja, Jorvin sairaala. Myös useat koulut ja harrastuspaikat sijaitsevat Turuntien varrella.

    Liikkumiskyselyyn oli tullut vain 3720 vastausta. Pohjois-Espoon ja Leppävaaran alueella asuu liki 80 000 asukasta, eli vastausprosentti on ollut alle 5 prosenttia. Tämä kysely ei kerro validisti mitään alueen ihmisten liikkumisesta ja palveluiden tarpeesta.

    VastaaPoista
  12. Ei saa lopettaa linjaa 238! Täältä hirvisuolta on muutenkin huonot yhteydet ja 238 on tärkeä työmatkan ja perheeni harrastuksien tekoon. Se on myös ainut linja, jolla pääsee illalla myöhempään kotiin. Kyllä hankaloituu ja pidentyy matkanteko, jos linja todella lakkautuu.

    VastaaPoista
  13. Linjaa 238 ei saa lopettaa! Meillä perheessä kaksi koululaista kulkevat päivittäin kouluun brobackantieltä Kiloon. Samoin harrastuksiin pääsevät turvallisesti 238lla. Koulumatkat pitenevät huomattavasti jos on kierrettävä Espoon keskuksen kautta!

    VastaaPoista
  14. Mahdoton ajatus! Linja 238 on elintärkeä yhteys Kehäkolmosen takana asuville espoolaisille.

    VastaaPoista
  15. Linja 238 Gumbölestä/Karhusuolta Viherlaaksoo ja Karakallioon on välttämätön koulu- ja harrastuskäytössä. Perheessämme ko. linjaa käytetään viikottain kymmeniä kertoja.

    VastaaPoista
  16. Linja 238 on tarpeellinen ja perusteltu jo siksi, että se johtaa Leppävaaran asemalle, joka on asetettu suunnitelmissa tärkeäksi solmukohdaksi alueen liikenteen suunnittelussa. Jos kaikki bussiliikenne Espoon reunamilta ohjataan esim. Espoon keskuksen juna-asemalle, hidastuu monen Espoon reuna-alueilla asuvan koulu-, työ- ja harraustusmatkustus. Kovasti myös mietityttää, miten VR onnistuu hoitamaan tulevaisuuden kasvavan lähiliikenteen oikea-aikaisesti, riittävillä vuoroväleillä ja resursseilla.

    VastaaPoista
  17. Miksi ihmeessä alueen tärkein bussilinja lopetettaisiin? Meillä tätä käyttää säännöllisesti yksi työläinen ja yksi yläkoululainen, epäsäännöllisesti useampi. Espoon keskuksen kautta kiertäminen pidentää oleellisesti matka-aikaa töihin, kouluun ja harrastuksiin. Toisen auton hankkiminen ilmeisesti edessä.

    VastaaPoista
  18. Olisiko mahdollista jatkaa linjaa 200 Kauniaisiin asti Jorvista?
    Kääntöpaikka voisi olla Kauniaisten liikenneympyrässä.

    VastaaPoista
  19. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  20. Siis mitä *sensuroitu*!?!?!? Linjaa 238 ei tule missään nimessä lopettaa. Leppävaara on tärkeä asiointipaikka! Muutenkin vuorovaikutus nyt hankalia. Jos tuo kulkee aikataulullisesti peräkkäin 245:n kanssa (kuten useasti tullut todettua käytännössä) niin väki jakaantuu busseihin. Jos 238 edes tulee (itselle käynyt kolmesti ettei bussia kuulu, vaikka aikataulun mukaan kuuluisi tulla). Että mikäli teette päätöksiä vaikkapa matkustajamäärän perusteella niin katsokaapa sitten kokonaisuutta.

    Lisäksi ois ihan hemmetin hyvä, että myös myöhemmin illalla ja ainakin vkl öisin pääsisi kanssa bussilla tolkullisen matkan päähän kotoa. Karhusuolla ja siitä eteenpäin usealla alueella aina Siikajärvelle asti asuu paljon ihmisiä!

    VastaaPoista
  21. Mitä ihmettä! Muuttuuko 349 reitti siten että se ei käy enää Odilammella kääntymässä? Mites hitossa Metsämaan, Kortesmäen ja Odilammen alakoululaiset pääsevät sitten kouluun Lahnukseen? Ei voi olla totta.

    VastaaPoista
  22. Miksi Pohjois-Espoo ja Leppävaara on niputettu samaan suunnitelmaan. Nehn ovat ihan eri suunnissa. Ei kukaan ikinä käytä julkisia, jos jostain Kalajärveltä pitää mennä Leppävaaran kautta Helsinkiin.

    Missä näkyvät ne työmatkayhteydet, joiden perusteella tätä suunnitellaan? Näkyy vastaajien ilmoittamat asuinpaikat ja toisessa kartassa työpaikat, mutta ei yhteyksiä missään.

    VastaaPoista
  23. Voisitteko tehdä myös suunnitelman Pohjoi-Espoon ja Länsi-Vantaan joukkoliikenteestä.

    VastaaPoista
  24. Näiden karttojen mukaan kukaan Espoolainen ei käy työssä Lentoasemalla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä!ja 510 on niin epäluotettava ettei sen varaan voi luottaa jatkoyhteyksiä. Kentälle pääsee junalla, mutta paljon on työpaikkoja kentältä länteenkin.

      Poista
  25. 238 on ainut bussi, jolla pääsen suoraan lapseni päiväkotiin ja töihin. Meillä on Miilukorvessa muutenkin jo heikot liikkenneyhteydet ja nyt ehdotetaan, että ne viimeisetkin viedään. Kuunnelkaa asukkaita. Paljon ihmisiä liikkuu bussilla 238. Vastustan vahvasti. Kuunnelkaa asukkaita! Sonja Öhman

    VastaaPoista
  26. 349 ei enää suunnnitelman mukaan kävisi Odilammen suunnalla - miten täältä pääsee lapset Lahnuksen koululle?? Matkaa koululle on yli 5 km yhteen suuntaan, joten suora bussiyhteys koululle on välttämätön.

    VastaaPoista
  27. Miten jatkossa käy bussilinjan 345?
    Kalajärveltä on tärkeää päästä myös Helsingin keskustaan suoraan, eikä vai Leppävaaran kautta

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä niiin. Jatkossa olisi hyvä nähdä kuntarajt ylitävä suunnitelma, jossa Pohjois-Espoo ja Länsi-Vantaan olisivat mietitty kokonaisuutena Vihdintietä Helsinkiin, Myyrmäkeen, Keski- ia Itä-Vantaalle. Nyt esim. Askistoon päättyy linjoja, joita jatkamalla sattaisi syntyä jonkinlainen Laatukäytävä Kalajärvelle ja ehkä laajemmallekin.

      Poista
    2. Samaa mieltä. Länsi-Vantaan palveluja käytetään Pohjois-Espoosta käsin. Erityisesti toivottavaa olisi bussiyhteys lähimmille juna-asemille ja Myyrmäkeen. Myyrmäessä käy alueelta paljon opiskelijoita.

      Poista
  28. Entäpä 436, Niipperistä Stadiin suoraan. Ei mitään asiaa Leppävaaraan.

    VastaaPoista
  29. Linjaa 238 ei saa missään nimessä lakkauttaa! Ainut linja, millä pääsen töihin Karhusuolta Karakallioon. Ihan älytöntä, että joutuisi alkaa kiertämään Espoon keskuksen kautta.

    VastaaPoista
  30. 205:den muutto 502ksi ja siten syoean nopean työmatkayhteyden leppävaara-kamppi välillä pari vuotta sitten oli täysi farssi. 205 oli joka aamu tupaten täynnä jo perkkaalta eteenpäin. Ja nyt lakkautetaan 206. Jo aiemman lakkautuksen jälkeen minä ja useampi työkaverini siirryimme suosiolla vain auton käyttöön, ja Veikkaanpa että moni muukin tältä väliltä niin on tehnyt. Muutenkin ärsytti maksaa kallista seutulippua vaikka asui ihan kivenheiton päässä kunnanrajasta. Että joku nuuksion KORVESSA asuva pääsee kolmella linjallaan samaan hintaan kulkemaan.

    *Onneksi* *on* *yksityisauto!*

    VastaaPoista
  31. Linja 238 on säilytettävä. Miten täältä kehä kolmosen ulkopuolelta pääsee uusille runkolinjoille? Miten täältä pääsee mihinkään? Omalla autolla pääsee. Kun ostettiin kaupungin tontti täällä kulki suora bussi Helsinkiin, bussi Leppävaaraan ja bussi Espoon keskukseen. Ensin vietiin suora linja Helsinkiin. Nyt esitetään, että kulkisi ainoastaan yksi bussi Espoon keskukseen kerran tai kaksi tunnissa. Mikä on kaupungin vastuu tässä, kun ostamamme tontin ja siihen rakentamamme talon arvo laskee kun palvelut huononevat? Uuden lippu-uudistuksen myötä oman auton käyttö lisäntyy ja Leppävaaran liityntäpysäköinti tulee täyttymään nopeasti. Sieltä kun on halvemmat matkat Helsinkiin. Onko tämä älytön uudistus yritys saada kaikki täällä asuvat ostamaan kolmen vyöhykkeen (ABC) lipun kahden (AB) sijaan?

    VastaaPoista
  32. Käsittämätön ajatus edes suunnitella linjan 238 lakkauttamista. Linja 238 on merkittävä monille koululaisille, työssäkäyville ja ikäihmisille eikä ole järkevästi korvattavissa vaihdollisilla ratkaisuilla. Suosin mielelläni lähipalveluita, mutta Espoon keskuksen palvelut aluekeskuksena ovat valitettavasti riittämättömät kattamaan kaikkia tarpeita, joten Leppävaarasta on päästävä alueelle välillä Karhusuo-Siikajärvi esim. ostosten kanssa inhimillisin joukkoliikenneyhteyksin eli yhdellä bussilla.

    Linjan 238 lakkauttamisen vaikutukset siihen, että ihmiset yhteyksien huonontuessa ja matka-aikojen pidentyessä siirtyvät käyttämään yksityisautoja on varmaankin huomioitu? Ihmisten pakottaminen julkisessa liikenteessä vaihdollisiin yhteyksiin ja sitä kautta yksityisautoiluun tukeminen ei taida oikein sopia yksiin Kestävän Espoon kehitysohjelman vuosille 2017-2021 tavoitteidenkaan kanssa.

    VastaaPoista
  33. Bussilinja 349 tarvitaan jatkossakin käymään myös Odilammella , jotta lapset pääsevät Lahnuksen koululle.

    VastaaPoista
  34. Linja 238 Siikajärveltä Leppävaaran on säilytettävä.

    Siikajärvi on pientalovaltaista omakotitaloaluetta.
    Matkat bussipysäkille ovat pitkiä, jopa yli 3 km lähimmälle pysäkille. Matka-aika yhdellä bussilla Siikaniemestä Leppävaaraan kestää jo nyt 42 minuuttia.
    Jo tällä hetkellä on sellainen tilanne, että vanhempien on kuskattava lapsia ja nuoria kouluun ja harrastuksiin.
    Busseja kulkee aivan liian harvoin.

    Nyt ollaan suoraa yhteyttä Leppävaaraan lopettamassa.

    Linjan 238 varrella on paljon ihmisten työpaikkoja ja
    lasten ja nuorten koulut, Nuuksion, Karhusuon, Bemböle skola, Karamalmens skola,
    Viherlaakson yläkoulu ja lukio, Kauniaisten lukio, Karakallion ja Rastaalan koulut ja
    Leppävaarassa yläkoulut, lukio ja ammatilliset oppilaitokset Laurea, Metropoli, Omnia.

    Harrastusmahdollisuudet ja sosiaaliset kontaktit ovat matkan varrella. Niihin pääsy hankaloituu uuden järjestelmän myötä miltei mahdottomaksi.

    Siikajärveltä on pitkä matka jokaiseen työpaikkaan ja oppilaitokseen.
    Suunnitelma muuttaa reitti Espoon keskustaan pidentää matkaa huomattavasti. Siinä ajassa minkä ajaa Siikajärveltä Espoon keskustaan olisi jo melkein Leppävaarassa.
    Varsinkin talviaikaan ovat junat paljonkin myöhässä ja Siikajärveltä tulevat bussit milloin ojassa milloin poikittain tiellä.
    Bussit ovat joka tapauksessa talviaikaan aina myöhässä.
    Paikkansa pitämättömät aikataulut johtavat kohtuuttoman pitkiin vaihtoaikoihin, myöhästymisiin ja kohtuuttomiin matka-aikoihin.

    Pääsy Siikajärveltä Jorviin ollaan uusissa linjoissa unohdettu kokonaan.
    Jorvin sairaala on alueen suuri työllistäjä.
    Jorviin täytyy asukkaiden päästä tutkimuksiin, toimenpiteisiin, äitiyspoliklinikalle, vierailemaan yms.

    Alueen päiväkotien ja koulujen ryhmien on päästävä liikkumaan yhdellä bussilla. Vaihdot ovat pienille lapsille aina riski.

    Alueella asuu paljon autottomia ihmisiä.
    Vanhusten pääsy palveluiden piiriin on taattava.
    Siikajärven vastaanottokeskuksessa asuu tällä hetkellä 250 ihmistä. Bussi on heidän ainoa yhteytensä ympäröivään yhteiskuntaan.
    Siellä on myös henkilökuntaa joiden pitäisi päästä töihin.

    Hotelli Nuuksioon ollaan lopettamassa linjaa kokonaan. Sinänsä erikoinen ratkaisu, emme ilmeisesti tarvitse alueella kannattavaa liiketoimintaa ja turistien rahoja?

    Leppävaara on tosiasiallisesti meidän alueen lähin palvelukeskus.
    Siellä on kaupat, kulttuuri, yksityinen terveydenhoito. Se on tärkeä liikenteen solmukohta.
    On täysin kohtuutonta, että meidän matka-aikoja Leppävaaraan pidennettäisiin jatkossa täysin turhalla mutkalla Espoon keskustaan.

    Yhteys Nuuksion kansallispuistoon Siikaniemestä ja Hotelli Nuuksiosta pitää säilyttää.
    Tänä syksynä oli tilanne Haukkalammelle menevällä tiellä ja parkkipaikalla täysin kaoottinen.
    Linjaa tulisi mainostaa enemmän, jolloin Haukkalammen puolelta paine purkautuisi toiselle puolelle Nuuuksiota.
    Kansallispuiston luonto kiittäisi, kun kaikki ihmiset eivät olisi sillä puolella kuluttamassa metsää.

    Ihmetystä herättää, miksi linjaa 238 ollaan lopettamassa samaan aikaan kun alueella rakennetaan kunnallistekniikkaa ja
    kaavaan ollaan miettimässä muutamaa kymmentätuhatta uutta naapuria.

    Uusi vyöhykemalli, missä Siikajärvi on vyöhykkeellä C ja Leppävaara vyöhykkeellä B, ei toivottavasti tule muuttamaan lippujen hintoja ylöspäin nykyiseen verrattuna.





    VastaaPoista
  35. Kalajärven ja Lahnuksen alueen yhteydet heikkenevät näköjään entisestään. Kuitenkin alueelle rakennetaan lisää asuntoja koko ajan. Kun suunnitelmissa on uusi linja 437 Niipperistä Martinlaaksoon jne., voisiko linja 436 kulkeakin suoraan Vihdintietä (ilman hidasta mutkaa Niipperiin) Vantaanlaaksoon ja MYÖS MYYRMÄEN aseman kautta, jolloin Myyrmäessä opiskelevat ja työskentelevät pääsisivät ilman vaihtoja perille? Tai sitten 437 lähtisi Kalajärveltä, jolloin senkin alueen asukkailla olisi enemmän mahdollisuuksia juna-yhteyksiin?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oletko idiootti?!? Siis Niipperistä tulee 436 paljon porukkaa, ja 437 ei korvaa 436 jos on esim. Töissä Ruskeasuolla kuten minä tai muualla (EI radan varrella).. Ja muutenkin 436 ei mene Vantaanlaaksoon vaan Vantaankoskelle.. toiveesi suorasta yhteydestä ilman mutkaa Niipperiin ei toteudu koskaan!

      Poista
  36. Kuinka paljon tulee lisää matka-aikaa 349:n linjan koululaisille, kun reitti suunnitellaan muutettavaksi kiertämään Perusmäen kautta? Jos nyt aamuvuoron busseilla ensimmäisenä kyytiin tulevat koululaiset (Lepsämänjoentieltä Nurmijärven rajan läheisyydessä) ovat bussissa jo heti klo 7.10/8.10/9.10 jälkeen, että ehtivät kouluun klo 8/9/10. Onko tarkistettu että Perusmäen koululaiset tulevat kouluun Lahnuksen kouluun eikä esim Juvanpuiston tai Niipperin kouluihin, jotka ovat lähempänä Perusmäkeä? Palvellaanko tällä linjamuuutoksella ainoastaan Rödskogin koululaisia, jotka asuvat Niipperissä tai Perusmäessä? Lahnuksen koululaisille matka-aika pitenisi!
    Linjan 582 lakkauttamista välillä Kalajärvi ja Lahnus perustellaan vähäisillä matkustajamäärillä. Vähäiseen käyttömäärään vaikuttaa tietenkin se, että linjat 582 ja 236 lähtevät Serenan päätepysäkiltä n. 5 minuutin erolla. Olisi parempi että ero olisi n. 15 minuuttia, jolloin Serenasta Kalajärvelle pääsisi 15 min. syklillä nykyisen n. 25 - 30 min. syklin sijaan.
    Toivoisin että Lahnuksen alueelta olisi paremmat yhteydet Helsinkiin esimerkiksi suoralla yhteydellä Vantaankosken asemalle tai sitten erillisellä linjalla Vihdintietä pitkin Helsinkiin. Nyt Nurmijärven linjan 355T yhteys toimii melko ok arkipäivinä, mutta iltaisi viimeinen bussi on klo 20.30 Helsingistä/Helsinkiin. Linjan 345 vaihtoyhteys 236/582:n ei ole kovin toimiva ja jos nyt 582 lakkautetaan Lahnukseen asti, niin yhteys heikkenee edelleen.

    VastaaPoista
  37. 582 linja pitää tulla jatkossakin lahnukseen asti! Se on ainut bussi millä pääsee espoon keskustaan täältä suoraan ja siinäkin menee melkein tunti , puhumattakaan sitte siitä että kauan menee kun rupeaa vielä vaihtamaan bussia. Kerrottiin että kalajärvi-lahnus välillä kulkee vähän porukkaa, niin se johtuu siitä että 582 sekä 236 lähtevät lähes samaan aikaan serenasta. Espoon keskustassa on myös monen opiskelupaikka. Turha ruveta muuttamaan jo valmiiksi huonoja bussiyhteyksiä.

    VastaaPoista
  38. Linja 349 tulisi säilyttää kulkemaan Odilammen kautta, jotta oppilaat pääsevät Odilammelta Kalajärven ja Lahnuksen kouluille. Ei voi olettaa, että kaikki pienimmät koululaiset esim. pyöräilevät ympäri vuoden tai kävelevät 2,5 kilsan matkan kouluun. Saati sitten Lahnuksen kouluun joka on viiden kilsan päässä. 345 kulku Kalajärven suuntaan on niin epäluotettava ja epäsäännöllinen, ettei sillä välttämättä ehdi kouluun, eikä sillä edes pääse Lahnuksen kouluun asti.

    Näissä linjasuunnitelmissa tulisi miettiä sitä, että esimerkiksi meille Odilampelaisille luontevin iso asiointipaikka on Vihdintietä pitkin länsi-Vantaalle ja Myyrmäen suuntaan ja sen alueen palveluihin sekä Vantaankosken aseman junayhteyteen. Me Odilammella jäämme Kalajärven ja Askiston väliin, eikä meille ole tarjolla kovin kummoista bussiyhteyttä mihinkään. Joku nopeampi bussiyhteys Juvanmalmilta Odilammen liikenneympyrän kautta Vihdintietä pitkin Myyrmäkeen tai Vantaankoskelle toisi meillekin helpotusta saavuttaa nopeampi jatkoyhteys junalle.

    VastaaPoista
  39. HSL:n kannattaa huomiooida, että bussilla nro 345 pääsee vain Lahnuksen Shellille asti ja siinä kohtaa Vihdintien ylitys on erittäin vaarallinen ! Lahnuksen koulu ei sijaitse Vihdingtien varrella ... Olen erittäin huolissani siitä, miten lasten koulumatkat Odilammelta Lahnuksen koululle tullaan järjestämään . Ja tuskin 345 aikatulu tulee osumaan yksiin koulun alkamis- ja päättymiasikojen mukaisiksi ? On todella kohtuutonta, että jo ennestään harvakseltaan kulkevaa bussiliikennettä Odilammelta tultaisiin vielä lisää heikentämään . Olin olettanut, että bussiyhteydet olisivat kehittyneet parempaan suuntaan, kun Odilammelle ollaan rakentamassa liityntäpysäköintiparkkialuettakin - mikä on sen käyttötarkoitus ? !

    VastaaPoista
  40. Mitään järkeä siinä, että 582 ei tulisi lahnukseen asti..

    VastaaPoista
  41. Aivan käsittämätöntä suhmurointia jos linjamuutokset toteutetaan tälläisenään, ainakin Turuntien bussilinjojen suhteen! Jos nykyinen bussilinja 235 aiotaan lakkauttaa, ja korvata runkolinjalla 200, niin miksi ihmeessä linja 200 kiertää Karakallion kautta, eikä suoraan turuntien kautta???! Nykyiselläänkin Elielinaukiolta Espooseen kulkevat linjat (217,218,235) ovat jatkuvasti myöhässä ja ääriään myöten täynnä jo Leppävaaraan saapuessa, miten ihmeessä kuvittelette että tuleva runkolinja 200 pysyisi ajallaan, jos linja kulkee kaiken lisäksi maisemareittiä pitkin Karakalliontielle? Tämä koukkaus tulee lisäämään vähintään 5-7 min. matka-aikaa linjalle (Rastaalantien ja Karakalliontiellä mm. kolmet liikennevalot, Karakalliontien hidastetöyssyt, Rastaalantien ja Lähderannantien aamu-, ja iltapäiväruuhkat!!!)

    Ehdoton EI Karakalliontien kierrolle linjalla 200 ja linjan 238 lakkauttamiselle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Luulen, että karakallion kääntyminen on tarpeellista, koska suunnitelmän mukaan pitaisi lyhentää bussilinjojen määrä, tässä tapauksessa 219,226,227 (Karakalliossa).
      Toinen kysymys onko 200 linjalle - 10 min välein tarpeeksi?

      Poista
  42. Ehdotan linjan 548 (Tapiola - Mankkaa - Kauniainen - Viherlaakso - Jupperi) jakamista linjan pohjoispäässä siten, että osa vuoroista ajaisi Lähderannan sijasta Turuntien, Karakalliontien ja Riihiniityntien kautta Jupperiin.

    Karakalliossa Espoon poikittaisyhteyksiä on heikennetty viime vuosien aikana huomattavasti (esim. linja 35, tässä suunnitelmassa 227 häviää sieltä) ja Rastaalassa sellaisia ei koskaan ole ollutkaan. 548:n pohjoispään haaroittamisella Rastaalasta ja Karakalliosta saataisiin suoria yhteyksiä Kauniaisiin (toki 224 palvelee Karakalliosta), Mankkaalle ja Tapiolaan, erityisesti Länsimetroon.

    548:n tuleva vuoroväli on sen verran tiheä, että se muodostaa varmasti ylitarjontaa Viherlaakso-Lähderanta-Jupperi osuudella. Osan linjan vuorojen haaroittaminen Karakallion kautta säilyttäisi silti hyvän palvelutason Viherlaaksossa ja Lähderannassa eikä olennaisesti heikentäisi tilannetta nykyiseen linjaan 15 nähden.

    VastaaPoista
  43. Suunnitelmassa ei näy 201 tai 201B:tä ollenkaan (Mäkkylä). Toivottavasti ei ole poistettavien listalla?????

    VastaaPoista
  44. Vaikka en asuu enää Espoon keskuksen Sunan rivitaloalueella, niin sääliksi käy asukkaita kun linja 19 lopetetaan länsimetron liityntälikenteen myötä ja ainoa jäljelle jäävä linja 136 jolla pääsee Espoon keskukseen jatkaa yhtä harvalla vuorovälillä kuin nykyinen linja 156 eli puoli tuntia ruuuhka-ajan ulkopuolella, joten olisi paikallaan saada linja 224 ajamaan Sunan kautta kun se kulkee Kuuriniityn ja Espoon keskuksen välillä. Sunan asukkaille tulee länsimetron liityntäliikenteen aloittamisen jälkeen tärkeämpää saada toimivama, mieluiten n 15 minuutin välein kulkevia bussivuoroja Espoon keskukseen josta jatketaan junalla Helsinkiin, koska bussi + länsimetro ei tule olemaan mikään järkevä vaihtoehto. Tuomarilan ja Suvelan kautta kulkisi joka tapauksessa 4 muuta linjaa vaikka 224 siirrttäisiin kulkemaan Sunan kautta Suvelan sijaan ja tuomarlilalaisilla on paljon lyhyempi kävelymatka junalle kuin sunalaisilla.

    Muuten olen pohjois-Espoon linjastosuunnitelmaan tyytyväinen, tosin toivoisin injalle 533 nopeampaa matka-aikaa Matinkylään jossa on Espoon ainoa ruotsinkielinen lukio.

    VastaaPoista
  45. Linjan 543 siirtämisessä kulkemaan Impilahdentien kautta ei ole mitään järkeä, linjalla on paljon käyttäjiä ja siinä on isompi bussi käytössä kuin tällä hetkellä kulkeva 203. Tie on niin kiemurainen että en ymmärrä tätä suunnitelmaa.

    VastaaPoista
  46. Kaikessa hiljaisuudessa ollaan lopettamassa 226 jorvi-viherlaaksonranta-karakallio-leppävaara yhteyttä ja korvaavana pidetää runkolinjaa 200 tämä ei edes kulje viherlaaksonrannan kautta. Viherlaaksonrannassa asuu paljon ihmisiä, jotka käyttävät linjaa - linjan lopettaminen ei ole ratkaisu! Tätä linjaa käytetään etenkin työmatkalla jorviin sekä Sellossa asioimiseen esim. Ruokakaupassa käyminen

    VastaaPoista
  47. Jos 226 lakkautetaan, niin Viherlaaksonrannan kautta pitää saada korvaava linja. Täällä asuu paljon myös eläkeläisiä, joilla ei ole autoa. Asiointi kauppaan ja Selloon tulee vaikeutumaan oleellisesti.

    VastaaPoista
  48. Uskon, että puolen tunnin välit eivät tule riittämään Nuuksiosta ja Siikaniemestä Espoon keskukseen. Uusia linjoja tulisi käyttämään työmatkalaisia, koululaisia, lastenvaunuja, eläkeläisiä, vastaanottokeskuksen väkeä, turisteja ja retkeläisiä rinkkoineen.
    Kun kaikki väki ohjataan Espoon keskukseen, sen asemaa olisi syytä tarkastella myös ja toimivuutta ruuhka-aikoina ja liikuntaesteisille. Espoon asemalla on nyt liukuportaat vain ylöspäin raiteilla 1 ja 4 ( jos toimivat ) ja alaspäin mennään portaita. E-junat kulkevat raidetta 2, jolle ei ole liukuportaita. Hissi ilmeisesti on, mutta tulee olemaan kovassa käytössä, koska sitä tulevat tarvitsemaan ainakin lastenvaunut.

    VastaaPoista
  49. Tuskastunut?

    Jotenkin tuntuu, kun kerran 235 ollaan lakkauttamassa, että Espoosta halutaan tehdä vielä vaikeampi liikkua poikittain. Eikö se riitä, että Espoon keskuksessa on sekava tilanne, jossa bussit menee mistä sattuu. Tyypillisesti vaihdon joutuu kulkemaan toiselle puolelle asemaa. Viherlaakson suunnalta on nyt jo hidasta mennä Suomenoja/Espoonlahti suunnalle, tyypillisesti alle tunnissa ei kannata juurikaan haaveilla. Mites kun oppilaita kulkee myös viherlaakso<->Espoon keskus, työmatkailijoita, yms?

    Espoon keskuksesta helsinkiin suuntaaville ei edelleenkään tarjota tasavälein kulkevia junia. Suosikaa tässä sitten julkisia. Nähtävästi HSL:n palveluksessa ei ole Espoolaisia suunnittelemassa.

    VastaaPoista
  50. Hei, olen Vanhankartanon Omakotiyhdistyksen hallituksen jäsen, eli linjan 436 käyttäjä. Kysyin 437 liikennöinnistä ja sen vaikutuksesta 436K aikatauluun. Poistuuko K -linja 437 myötä ja kulkevat sekä 437 ja 436 samaa reittiä kiertämättä Juvanmalmin kautta? Toisaalla infoteksteissä sanotaan 436:n pysyvän ennallaan. Nykyisin 436K kiertää Juvanmalmin kautta, 436:n liikennöinnissä on monen tunnin katkos Kalajärveltä lähdettäessä, viimeinen lähtee 12:29 ja seuraava 19:09. Iltapäivällä olisi suotavaa, että joko 436 tai 437 ajaisi Niipperintien päästä päähän kiertämättä Juvanmalmin kautta.
    437 ajaa ruuhkan suuntaan, milloin arviotte ruuhkaliikenteen alkavan / loppuvan? Onko ihan välttämätöntä ajattaa tyhjä bussi siirtoajona ruuhkan vastaisesti?

    VastaaPoista
  51. 226 ei saa lakkauttaa! Tämä vaikuttaisi monen ihmisen elämän. En ymmärrä enkä hyväksy tätä suunnitelmaa ollenkaan. Toivon että HSL kuuntelee matkustajiensa palautetta.

    VastaaPoista
  52. Suuri osa espoolaisista ei pysty hyödyntämään länsimetroa mitenkään päivittäisessä arjessa. Toteutetut joukkoliikennemuutokset bussien kulkureiteissä (puhumattakaan bussiyhteyksien lopettamisesta) vaikuttavat kuitenkin merkittävästi metron vaikutusalueen ulkopuolella asuviin. Tiheiden linjojen verkostomalli toimii varmasti hyvin silloin, kun liityntäliikenne on saatu toimimaan niin, että bussien vaihto tapahtuu samalta pysäkiltä tai ainakin lähietäisyydeltä. Tällä hetkellä malli vaikuttaa kuitenkin teoreettiselta ja haastavalta joukkoliikenteen käyttäjän kannalta:

    • Hänen täytyy olla fyysisesti hyvässä kunnossa, jotta hän jaksaa kulkea ja ehtii ajoissa liityntäpysäkille.
    • Hänellä täytyy olla älypuhelin, joka ei sammu pakkasessa ja jolla hän pystyy löytämään sopivan bussilinjan jatkaakseen matkaa.
    • Hänellä täytyy olla riittävän korkea älykkyysosamäärä tulkitakseen älypuhelimen eri vaihtoehtoja ja pystyäkseen löytämään järkevän reitin maastossa haluamalleen liityntäpysäkille.

    Monien ei-metroa käyttävien espoolaisten turhautumistaso ja matka-ajat ovat monikertaistuneet kaupungin sisällä ja muualle pääkaupunkiseudulle matkustaessaan. Linjaston puumallin käyttö rinnakkain verkostomallin kanssa olisi varmasti paikallaan sujuvan joukkoliikenteen kehittämiseksi. Esim. Espoon keskuksesta tarvitaan välittömästi takaisin (bussin 18 tilalle) saumaton yhteys Tapiolaan, jonka liike-, terveys ja kulttuuripalveluja monet ovat tottuneet vuosia hyödyntämään. Myös suora yhteys Meilahden kautta Helsingin keskustaan palvelee monia työntekijöitä, koululaisia ja Meilahden sairaalapalvelujen käyttäjiä – linjaa 235 pitää ehdottomasti jatkaa. Toivottavasti kaupunkilaisia aidosti kuunnellaan ja tarvittavat korjausliikkeet tehdään mahdollisimman pian.

    VastaaPoista